TalenQuest - WebQuest

La Mochila de ele

Leerkracht

  • TalenQuest titel: La Mochila de ele

  • Onderwerp: bestelling opnemen, bestellen, gastronomie

  • Schooltype: VMBO-MBO

  • Bestemd voor niveau: Einde leerjaar 1 of begin leerjaar 2 niveau A0-A1

  • Vakgebied(en): Spaans.

  • Uitvoering: Groepjes van 4.

  • Tijdinvestering voor leerling(en): totaal 13 lesuren

  • Opbrengst van de WebQuest: Het eindproduct is een menukaart in het Spaans en een rollenspel.

Extra materialen :

    • Leitz mapje

    • Computer en internet

    • Link Talen Quest

    • Video's Talen Quest

    • Extra lesmateriaal (link)

    • Potloden (kleur)

    • Pennen (kleur)

    • Tekenpapier

    • Schrift

    • Woordenboeken Nederlands-Spaans / Spaans- Nederlands

In deze TalenQuest krijgen de leerlingen de opdracht om in groepjes van 4 een menukaart te maken en een rollenspel op te voeren. Leerlingen oefenen met behulp van deze talenquest alle vier taalvaardigheden. Ze lezen teksten, luisteren naar presentatie c.q rollenspelen over het bestellen in een restaurant , oefenen met spreken tijdens het oefenen voor hun rollenspel en maken een menukaart in het Spaans en in het Nederlands.

Wij hanteeren voor deze talenquest een formatieve en summatieve evaluatie. Dat betekent dat leerlingen beoordeeld worden tijdens het project (leerproces, competenties) maar ook via een eindopdracht hier "Taak 7, de Eindtaak".

Er is een zeer uitgebreide docenten handleiding aanwezig die u hier kunt downloaden.

Niveau

Deze talenquest is bedoeld voor leerlingen die net met Spaans beginnen en over een begin niveau A0-A1 beschikken van luistervaardigheid, schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid en leesvaardigheid Spaans van Common Europeaan Framework of Reference zie:

https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/mvt/erk/leraar-vo/

Samengevat zijn de ERK niveaus voor deze Talenquest:

Voor de luister en schrijfvaardigheid niveau A0-A1

Voor de lees- en spreekvaardigheid niveau A0 –A1

Wat leerlingen moeten kunnen:

Luisteren

Leerlingen kunnen vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die over hun zelf, hun familie en directe concrete omgeving gaan, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.

Lezen

Leerlingen kunnen vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.

Gesprekken voeren/interactie

Leerlingen kunnen deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en hun helpt bij het formuleren van wat ze proberen te zeggen. De leerling kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.

Schrijven

Leerlingen kunnen een korte, eenvoudige ansichtkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Leerlingen kunnen op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld hun naam, nationaliteit en adres noteren op een hotelinschrijvingsformulier.

Overige

Leerlingen kunnen werken met een tekstverwerkingsprogramma (MS Office word)

Computervaardigheden zoals de spellingscontrole

Computervaardigheden zoals knippen, plakken en illustraties van het internet halen

Kunnen zoeken op Internet met behulp van zoekmachines

Samenwerkend leren

De opdracht is zo gestructureerd dat leerlingen alleen, of in groepen van 4 moeten werken. Elke leerling is individueel verantwoordelijk voor het uiteindelijke groepsresultaat. De nadruk moet worden gelegd op een taakverdeling waarbij de aspecten van samenwerkend leren aan de orde komen.

Voor meer informatie over Samenwerkend leren zie Ebbens e.a. 1997:

http://www.aps.nl/APSsite/Onderwijssectoren/Projecten/Leerconcepten+om+je+didactiek+te+verrijken/samenwerkend+leren.htm

mms://ondemand.xs4all.nl/apsstr/samenwerkend_leren.wmv

Leerlingen worden formatief en summatief geëvalueerd. De opdrachten zijn gevarieerd en de leerlingen kunnen zelf kiezen hoe ze een opdracht vorm kunnen geven.

Inhoud Taken

Stappenplan

Er wordt aan de leerlingen gevraagd om een groepje van 4 te vormen. Vervolgens moeten de leerlingen afwisselend, individueel en/of in groepen te werken.

  • Zij moeten een Spaans menu kaart in het Nederlands beschrijven. (lezen, zoeken, vertalen)

  • Zij moeten een logo in het Spaans maken (schrijven, lezen)

  • Zij moeten een presentatie geven over hun menu en een rollenspel opvoeren in het Spaans(luisteren, spreken)

De leerzaamheid van deze Talenquest:

  • Door het Internet is er sprake van een hoger taalaanbod ( internet) dan het huidige taalniveau van de leerlingen (internet).

  • De input is levensecht, functioneel en informatief.

  • De taak is aantrekkelijk doordat de leerlingen zelf kunnen bepalen hoe zij de opdracht uitgaan voeren.

  • Leerlingen kunnen zelf een rolverdeling bepalen.

  • De leerlingen worden ze uitgedaagd zelf bronnen te zoeken.

  • Spelenderwijs leren leerlingen omgaan met de Spaanse taal.

  • Deze talenquest biedt de leerlingen leuke werkvormen die hun belangstelling wekken.

Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie.

Er is geprobeerd rechtenvrij (beeld)materiaal te gebruiken en/of (beeld)materiaal te gebruiken voor niet-commercieel gebruik. Mocht u desalniettemin materiaal zien waar auteursrecht op rust, laat het ons dan weten. Wij zullen daar z.s.m. op handelen.